top of page

Executieve training (cognitie en gedrag)

Onder de executieve vaardigheden horen heel wat deelvaardigheden. Onze executieve functies zorgen ervoor dat we in ons dagelijks leven activiteiten kunnen plannen, onze aandacht er kunnen bij houden, maar dat we tegelijkertijd ook ons gedrag en emoties daarop kunnen afstemmen. We leren wat voor ons doelgericht handelen is.


Deelvaardigheden zijn opgedeeld in 2 categorieën:

Vaak verloopt de ontwikkeling van bovenstaande vaardigheden niet van een leien dakje. Vaak zien we dit bij kinderen met ADHD/ASS, maar ook een kind zonder aandoening kan specifieke problemen ondervinden in het executief functioneren. Veel voorkomende problemen kunnen zijn: problemen met vasthouden/verdelen van aandacht, moeilijk een activiteit kunnen inplannen, impulsief beslissingen nemen, omgaan met onverwachte veranderingen,...

Aanpak

In deze context is het aanleren van de zelfinstructiemethode heel belangrijk. Ik werk vooral met de probleemoplossingsstrategie door Meichenbaum (1981). Met deze strategie leert het kind bewust zijn handelen sturen. Elke fase wordt met een visuele prikkel ondersteund: de beertjes.


Bij kinderen die een handelingsprobleem ondervinden, hanteer ik het CO-OP programma. Dit programma is vooral van toepassing in de cognitieve fase van het leerproces. Er wordt een cognitieve strategie aangeleerd bij het kind. 

bottom of page