top of page

Functionele rekentraining

Rekenen kan voor heel wat kinderen aanzien worden als een struikelblok. Op termijn kan het ervoor zorgen dat het gevoel van eigenwaarde daalt. Hier kunnen wij als ergotherapeuten een belangrijke rol in spelen. Rekenen is geen gegeven dat onmiddellijk ontstaat, maar het kind moet eerst een actief leerproces ondergaan. Rekenvaardigheden moeten opgebouwd worden door het opdoen van ervaringen met en zonder materiaal. 

Wat wil ik bereiken? 

Rekenen wordt een functionele vaardigheid voor het kind en kan toegepast worden in dagelijkse situatie (bijvoorbeeld: korting in winkel berekenen). Het kind kan op deze manier volwaardig participeren in de maatschappij.  

Aanpak

Onderstaande interventies bij handelend rekenen en verwoorden worden uitgevoerd aan de hand van het CSA-model:

  • Concreet
  • Materieel handelen: met gebruik van materiaal (blokken, pinnen, kralen,...)
  • Schematisch
  • Perceptueel handelen: het kind kijkt naar het materiaal, maar raakt het materiaal niet aan (schema's, getallenas,...)
  • Abstract
  • Verbaal of mentaal handelen: zonder materiaal, uit het hoofd rekenen. Het kind voert de opdracht uit door middel van interne taal en mentale schema's

Voorbereidend rekenen: hoeveelheden vergelijken, sorteren (kleur, vorm,...), rekentaal (veel/weinig, dun/dik, voor/na, minder/meer,...)


Aanvankelijk rekenen (vanaf 1ste leerjaar): getallen leren lezen en schrijven tot 20, kennis van symbolen (+,-,>,<,=), kloklezen, splitsen, tijdstructuratie,...


Gevorderd rekenen: omgaan met getallen tot >20, optellen met/zonder brug, tafels, cijferen, meten, meetkunde,...

bottom of page